Maak een afspraak >

Last van de zomertijd?

Kun je er maar niet aan wennen; zomer- en of wintertijd?! Natuurlijk is het heerlijk als het 's avonds langer licht is, maar dat gesjoemel met de klok doet ons lijf niet echt goed. Gelukkig ben je niet de enigste. Veel mensen hebben er last van en het kan best een tijdje duren voordat je biologische klok weer gelijk loopt met de klok aan de muur.

shutterstock_235858507.jpg 

Zomertijd is de tijd die gedurende de zomermaanden wordt aangehouden door de klok een uur vooruit te zetten, dit wil zeggen de klok een uur voor te laten lopen op de standaardtijd (wintertijd). In de zomer komt de zon zo vroeg op dat het al licht is terwijl de meeste mensen nog slapen. Door de klok te verzetten lijkt de zon later op te komen en weer onder te gaan. Hierdoor is het 's morgens langer donker, en blijft het 's avonds juist langer licht. De periode van daglicht komt zo beter overeen met de periode waarin de meeste mensen wakkeer zijn. De gedachte achter zomertijd is dat men zou kunnen bezuinigen op (elektrische) verlichting. Het energiebesparende effect van zomertijd is echter omstreden.
Ongeveer 70 landen verzetten twee keer per jaar de klok. In de Europese Unie loopt de zomertijd van de laatste zondag van maart tot de laatste zondag van oktober.

Ons lichaam werkt op interne klokken. Allerlei biologische processen regelen onder andere onze lichaamstemperatuur, bloeddruk en stofwisseling. Wordt er een uurtje weggesnoept van onze nachtrust, dan merken we dat vrijwel meteen. Wat ik ook elke keer weer vergeet, is dat onze biologische klok gelijk loopt met de wintertijd, wanneer de normale tijd geldt. Zo lezen we ergens dat de bioklok wordt aangestuurd door het daglicht en zich niks aantrekt van wat wij met onze wekker op het nachtkastje uitspoken. Kort gezegd in de zomer lopen de biologische klok en de gewone klok niet synchroon. Uit onderzoek blijkt dat mensen daar last van hebben, en langere tijd minder goed slapen.

Voorkom dat jouw TO DO lijstje voor morgen er weer zo uit ziet, en kom in actie!

TO DO lijstje

Gelukkig zijn er wel allerlei tips om dit 'proces' iets soepeler te laten verlopen.
  • Zorg er bijvoorbeeld voor dat als je 's ochtends wakker wordt meteen voldoende daglicht krijgt. Dus open met die gordijnen.
  • Een beetje lichamelijke inspanning doet ook goed.
  • 's Avonds werkt het eigenlijk omgekeerd. Doe wat eerder de gordijnen dicht en een lampje aan. Daarmee maak je het net allemaal iets makkelijker voor jezelf.
  • Een goed slaapritueel kan essentieel zijn. Zo is het belangrijk om op vaste tijden het bed in te gaan en weer op te staan. Het duurt namelijk even voordat je gewend bent aan een nieuw ritme. Probeer zo lang het mogelijk is aan deze tijden vol te houden.

En nu maar hopen dat het werkt ;)









































Terug naar nieuwsoverzicht